top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverSofie Aerts

Waarom ben ik nu ineens anders?

Al een paar maand ben ik bezig met het klimaat, het is ook niet weg te denken met alle klimaatmarsen. Maar niet alleen klimaat houd me wakker, zo hebben we ook nog: racisme, etnisch profileren, de kledingindustrie (kinderarbeid) en nog zo veel meer.

Elke dag denk ik aan deze onderwerpen en probeer ik te doen wat ik kan.


Maar deze maanden was ik vooral bezig met het klimaat en ik deed dat omdat het klimaat niet meer gaat wachten, het gaat veranderen en het is niet meer ver weg maar het komt heel erg dichtbij. We zitten op dit moment op het punt dat we ofwel iets gaan doen ofwel mee verdrinken met de aarde.


Deze maanden heb ik dan ook heel veel haat over me gekregen, er werd een label op me geplakt. Mensen waarvan ik dacht mij te kennen, kennen mij plots niet meer.

Ik zat vast in mezelf want ik begon me te schamen voor het label dat op me geplakt werd terwijl ik me daarvoor helemaal niet hoef te schamen.

Want het enige wat ik deed was strijden, strijden voor een betere wereld.

Ja ik ben nog altijd een dromer en daar is niets verkeerd mee, want wat ben je in deze wereld zonder te durven dromen.


Ik ben mij ook verder beginnen engageren binnen Redfox, De jongerenbeweging van de PVDA. Plots werdt ik volgens sommige mensen een extremist, maar wat is er extreem aan gratis en beter openbaar vervoer willen, wat is er extreem aan gratis geneeskunde voor wie dat nodig heeft, wat is er extreem aan eerlijke pensioenen willen en wat is er extreem aan tegen Racisme en seksisme te zijn?

Ik vondt deze wereld extreem, waar armen armer worden en waar rijken rijker worden. Waar er in ons gezicht gewoon gelogen werd, en je werd gewoon vernederd. Dat vindt ik extreem.

Ik vind het extreem dat Racisme gewoon genormaliseerd word, alsof het verleden niet gebeurd is. Ik vind het extreem dat vrouwen nog steeds niet gelijk worden behandeld. En ik vind het extreem dat jij mij extreem vind zonder te weten wie ik ben.


Ik wil even duidelijk zijn, ik ben Sofie en ik ben zoveel meer dan één label. Iedereen heeft meerdere kanten en die meerdere kanten maken jou uniek. Dus schreeuw het uit wie je bent en draag je labels met trots want die maken wie jij bent.


Ik ben Sofie en ik ben een Redfoxer, een strijder, een dromer en nog zoveel meer!



153 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page